Kéne egy jó hang – de mibe kerül?

Ezt érdemes megosztani!
don-lafontaine

Don Lafontaine (1940 – 2008), az egyik leghíresebb movie voice a világon. Több mint 5000 film traileréhez adta a hangját.

Szeretnénk érthető magyarázatot adni arra, hogy mit fizetünk meg akkor, amikor egy hangnak pénzt adunk. Ha már tudjuk, hogy ki a jó hang a projecthez, nem árt tisztában lennünk azzal, mit kapunk a pénzünkért.

Jót és olcsón – ígérik a reklámok. Ezt az ígéretet sokféle megfogalmazásban lövi arcunkba és fülünkbe a média:

  • minőségi áruk olcsón
  • színvonalas szolgáltatás a legjobb áron
  • megbízható és olcsó
  • alacsony árak, magas színvonal

…és még sorolhatnánk oldalakon keresztül azt, amit mindenki akar: minél kevesebbet fizetni, és cserébe minél többet kapni. Persze egészséges keretek között belefér egy kis alku, de ahhoz tisztában kell lennünk azzal, hogy mire adunk ki pénzt.

Erre mindjárt visszatérünk, de előbb egy kis kitérő. Egy sztori, mely sok évvel ezelőtt történt velünk. A szituáció azóta is gyakran megismétlődik munkánk során különböző formákban, de az alap mindig ugyanaz.

Egy tapasztalt rádiós szerkesztő/műsorvezető úr kért árajánlatot tőlünk rádióreklám készítésre. A kreatív szöveget profi narrátor által szerette volna hallani a spotban. A teljesen átlagos ajánlatban kiszúrta a hangok tiszteletdíját, és visszakérdezett:

– ennyi pénzt kérni azért a 20 másodperces szövegért? Mennyit dolgozik vele a hang? Kb. két percet? Hát odaállok, és elmondom én! Elvégre húsz évig műsort vezettem, csak megoldom valahogy. A női hanghoz meg viszem a feleségem, ő úgyis művész (hangszeren játszik).

Válaszunk nem volt hosszú:

– Gyere!

🙂

Az ismert rádiós műsorvezető eljött a felvételre. Az első mondatnál elvérzett a mikrofon, és beégett az asszony előtt. A kedves feleség már nem is vállalkozott a női szerep megformálására, mert a művésznő beismerte, hogy ez neki nem fog menni; különben is, ő már otthon is megmondta, hogy ez így bizony hülyeség.

Miért nem sikerült egy gyakorlott bemondónak a rádióspot szereplés?

Ugyanazért, amiért a teniszező nem tud gerelyt hajítani. Mindkettő sportoló, csak teljesen más sportágban.

Vannak persze kivételek, és minden tiszteletünk azon médiában szereplő szakemberek iránt, akik más területeken is megállják a helyüket (hiszen a teniszező is megtanulhat gerelyt hajítani, csak sok idő és kitartás kell hozzá).

De ez a cikk most inkább szóljon arról, hogy mit fizetünk meg akkor, amikor megbízunk egy profi hangot, hogy beszéljen.

Semmiképpen nem a mikrofon előtt eltöltött időt. Tévúton járnak azok, akik elkezdenek matekozni, hogy ha 1 perc munkáért egy tányér bablevest kap a hang, akkor az órabére hatvan tányér, aminek nagy részét inkább fel kellene ajánlania az éhezőknek, vagy alkudjuk le, hiszen úgysem tudja megenni, meg különben se egyen már többet, mint mi.

És akkor egy újabb kitérő, a műszerész esete.
Elromlik a tévé. A régi, hagyományos. Kiszáll a szerelő, leszedi a hátlapját, 1 perc alatt kiforraszt egy ellenállást, további 1 perc alatt beforraszt egy újat, a harmadik percben visszacsavarozza a készülék hátlapját, és még le sem főtt a kávé, amit a háziasszonytól fogadott el, már állítja is ki a számlát:

  • Ellenállás: 60 Ft
  • Munkadíj: 6000 Ft
  • Fizetendő: 6060 Ft

A háziasszony persze legszívesebben a képébe öntené a kávét:

– Ennyi pénz három perc munkáért?

Mire a szerelő:

– Nézze asszonyom! Gondolkodhattam volna 57 percig is, hogy mi a baj. Be is szállíthattam volna plusz pénzért a készüléket a szervizbe, és ülhettünk volna rajta egy hétig. De én tudtam, hogy hova nyúljak, mert ezt tanultam évekig. Ez a szakmám. Maga nem azt fizeti meg, hogy hány percig húzom az időt, hanem azokat az éveket, amíg megtanultam, hogy melyik ellenállást kell kicserélni.

Térjünk vissza a hangokra!
A jó hang nagyrészt adottság, de önmagában nem elegendő ahhoz, hogy valaki szépen beszéljen. Ahogy a sportoló is rengeteget küzd azért, hogy a testi adottságaira építve, azokat továbbfejlesztve megtanulja a sportág sajátos technikáit, úgy a narrátorok, szinkronizáló színészek is hosszú éveken, évtizedeken keresztül tanulnak, gyakorolnak beszélni. Sőt! Karban tartják magukat, hiszen – ahogy a sportoló izmai is sorvadnak – a beszédtechnikai gyakorlat is kopik, ha nem használjuk.

Amikor egy hangnak fizetünk, azt honoráljuk – természetesen a jó hangján kívül -, hogy mennyit tanult, tapasztalt a szakmájában, míg eljutott arra a szintre, hogy most őt szeretnénk felkérni.

Ha a hanganyag reklámcélú, akkor pedig a fentiek mellet még azért is fizetünk, hogy utána

tömegek előtt képvisel a hangjával valamilyen terméket vagy szolgáltatást. Adja a hangját egy márkához, egy termékhez, egy cég arculatához stb. Ezek mind sokkal értékesebb dolgok, mint az a két perc, amíg a mikrofon előtt tartózkodik.

Tessék odaállni, és két perc alatt megcsinálni a 20 másodperces anyagot ugyanolyan színvonalon, mint ő!

Térjünk vissza az agykérgekre száradt reklámszövegre: olcsón, jót.
Kevés kivételtől eltekintve, minél többet beszélt valaki, minél több a tapasztalata, minél gyakorlottabb, annál értékesebb a produkció. Márpedig ami értékesebb, az többe kerül.

Tehát: alacsony árért magas színvonal? Sok szakma van, ahol nem szabad ilyet ígérni. A miénk is ilyen.

Ezzel a cikkel nem azt akarjuk mondani, hogy aki hangot akar felkérni munkára, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Hiszen kisebb projektekhez szoktuk is javasolni, hogy ne dobja az ügyfél kukába az ötletét – mert elegendő, ha nem ágyúval lövünk verébre -, hanem csak azt szeretnénk kérni, legyen tisztában azzal, mit kap a pénzéért. A mi szakmánkban is igaz: amit adsz, azt kapod vissza.

A cikkhez tartozó képen a már eltávozott Don Lafontaine látható. Amíg el nem veszítettük, ötezernél is több filmhez, többszázezer tévéreklámhoz adta hangját. A filmipar egyik legismertebb narrátora volt. Elég volt csak ennyit mondjon: “In a world…” és a hátunkon futkosott a libabőr, persze jó értelemben. Az alábbi video jól szemlélteti az amatőr és a képzett beszédhang közti óriási különbséget:

Reméljük, segítettünk megérteni, hogy egy rövid, de profi hanganyag mögött sok éves tanulás, munka rejlik, és hogy egy szépen, tisztán felmondott anyag akkor is lehet értékes, ha rövid. Ha kérdésed merülne fel, profi szövegre, és segítségre van szükséged a hang kiválasztásában, keress minket bátran az alábbi űrlap segítségével! (Adataidat bizalmasan kezeljük, harmadik személy részére nem adjuk ki!)

Ezt is érdemes elolvasni:

Ki a jó hang? – Pontokba szedtük, hogyan válassz a produkcióhoz megfelelő hangot

Posted in Blog.