Ki a jó hang? – Pontokba szedtük, hogyan válassz a produkcióhoz megfelelő hangot

 

hangalámondás, narráció

Munkánk során naponta többször halljuk ezt:

„Jó hang”

Ez a két szó legtöbbször akkor íródik le vagy hangzik el, amikor ügyfeleink egy problémájukra szeretnének megoldást tőlünk, és a feladatot „valamilyen jó hanggal” vagy időnként egy konkrét, már előre kitalált hanggal szeretnék megoldatni.  Beszéljünk akár YouTube video szinkronról, rádióreklámról vagy IVR központ hangmenüről, a „jó hang”, mint kritérium, mindig elhangzik.

De milyen a jó hang?

Először is tisztázzuk, hogy ebben a cikkben “hang” alatt azokat a személyeket értjük, akiket arra kérünk fel, hogy szövegeket mondjanak bele a mikrofonba.

Milyen hangra gondolt? – kérdezzük ügyfeleinket.
A válaszok általában ezek:

Legyen valamilyen

  • jó mély, “érces” férfi
  • szexi női
  • ismert
  • figyelemfelkeltő (Ez a legszebb, mert a hang önmagában nem figyelemfelkeltő. Ez a szövegtől és az előadás stílusától függ.)

Aztán megkérdezzük: mihez kell hang? Mi a feladat? Mit mondjon a hang, mi a szerepe, milyen a karakter, amit meg kell formálnia?
A válasz legtöbbször: Azt még nem tudjuk, nem találtuk ki. De X vagy Y pl. tök jó lenne.

Ok. De mihez?

Tapasztalataink szerint az érdeklődők 50%-a a hang kiválasztásának pillanatában még nem tudja, hogy a hang szájába milyen szöveget fog adni.

Segítünk.

A sorrend a lényeg. Hiszen hogyan válasszunk hangot, ha még azt sem tudjuk, hogy mit akarunk elmondatni vele, és kiket akarunk ezzel megszólítani?

Íme egy példa: autóvásárlás.
Tegyük fel, hogy van pénzünk új autóra. Bemegyünk az ismert márkát forgalmazó szalonba – mert persze „ismert” márkával akarunk feszíteni a csajok előtt, vagy ráverni a szomszéd tavalyi befektetésére -, és azt mondjuk: szeretnék egy gyors, lapos autót, ami jó hangos is. Azért szeretnénk ilyet, mert azt hallottuk, hogy másnak az tetszik, ha az autó gyors, lapos, hangos, figyelemfelkeltő. A tömeg állítólag erre figyel fel. Biztosan így vásárolunk autót?

Mi történne, ha így tennénk? Amikor minden pénzünket elköltöttünk rá és elindulunk vele, rájövünk, hogy rosszul döntöttünk: a lapos autóval nem tudunk behajtani a saját kátyús utcánkba és a nyaralóba, valamint a nagyihoz a tanyára sem tudunk elmenni vele, mert nem alkalmas földúton való közlekedésre. De legalább lapos és hangos.

Mi volt a célunk? Rossz úton és földúton közlekedni. És mire költöttük el a pénzünket?

Másra, mint ami a célunknak megfelel.

Így van ez a hangok kiválasztásakor is. Hogy ki a jó hang, az attól függ, hogy

mire kell a hang, vagyis a konkrét feladatra ki a legalkalmasabb.

Gyakori hiba, hogy amikor ügyfeleink konkrét hangelképzeléssel keresnek meg bennünket, már előre jelzik, hogy x vagy y idősebb, mély hangú férfi szinkronizáló színésszel kívánnak valamilyen szöveget felmondatni. Később megírják az anyaghoz a szöveget, amely egyértelműen fiatal srác vagy vagány fiatal lány hangján hangzana jól. Esetleg a célcsoport is fiatal korosztály, akiket a saját „nyelvükön” és stílusukban kellene megszólítani.

Egy konkrét megtörtént eset.
Ügyfelünk prémium kategóriájú irodaházakat épített. 35-40 éves férfi vállalati döntéshozóknak akarta hirdetni a bérbeadó irodákat. A két 25 év alatti, szanaszét szolizott, szingli, szöszi marketinges kislány visongva skandálta telefonon X úr – ismert szinkronizáló színész – nevét, hogy őt akarják a reklámba, mert „szerelmesek vagyunk belé”. Próbáltuk megértetni velük, hogy talán ők a sármos adoniszt megtestesítő, negyvenes férfiről álmodnak, de ügyfeleik, akiknek a reklám szól majd, nem. A 40-es cégvezető férfi, aki puccos irodát akar bérelni, a nála fiatalabb csajoktól lesz kemény legény. Adjunk el neki irodát inkább fiatal csajok segítségével!

Válasz: „de úúgy szeretjük a hangjááááát”.

A döntés a hölgyek kezében volt. Sármos negyvenes férfi hanggal felvettük a reklámot. Olyan rádiókban szólt, amelyeket vállalati döntéshozó férfiak hallgatnak. Milliókba került a kampány, mégsem volt hatása. Illetve volt. A két szingli szöszi minden reklámblokknál felhangosította a rádiót és tapsikolva ujjongott, amikor a saját reklámjuk… bocsánat… amikor szerelmük beszélt…

…hozzájuk.

Ők elégedettek voltak. A főnökük nem.

Tehát a kérdés: hogyan válasszunk hangot?

A válasz nagyon egyszerű: először fogalmazzuk meg, hogy mi a célunk, és a cél eléréséhez válasszunk eszközöket.

Az alábbiakban 5 pontba szedtük, hogyan érdemes eljutni a számunkra jó hangig. Ha az alábbi sorrend mentén haladva tervezzük meg a hanganyagot, biztosan a legmegfelelőbb hangot, tehát a célhoz legalkalmasabb eszközt tudjuk kiválasztani.

1. Mi a célom a hanganyaggal?

Nem mindegy a felhasználási terület. Más kreatív szükséges egy rádióreklámhoz, egy látvánnyal kiegészülő TV spothoz vagy YouTube videóhoz. (Ezeknél gyakran a célcsoport is eltérhet). A kiválasztandó hang pedig a kreatívtól függ. Ne „később majd máshoz is felhasználható” hangot akarj! Egyszerre csak egy feladatot próbálj megoldani! Döntsd el, hogy hol és milyen formátumban szólal majd meg az anyag!

2. Kiket akarok megszólítani a szöveggel?

Határozd meg, hogy kiknek a problémájára nyújt megoldást vállalkozásod! Milyen emberek ők? Hogyan élik meg gondjukat, miként fogalmazzák meg igényeiket? Milyen kérdéseket tesznek fel, és arra Te hogyan tudnál a legegyszerűbben válaszolni! Erre nagyon nagy szükséged lesz a megfelelő szöveg, kreatív megírásához.

3. Kreatív – készüljön el a végleges szövegterv!

Ezen múlik a legtöbb. Ha nem vagy jó szövegíró, kérj segítséget profiktól! Te a céged szolgáltatásában vagy profi, a szöveg megírásában pedig a szövegíró. Hiába irodalom tanár a nagymamád vagy a szeretőd, nem fog Neked olyan szöveget írni, amilyen a reklámhoz, videó szinkronhoz kell! Kérj segítséget profiktól!

4. Milyen karakter(ek) szerepelnek a szövegben?

Akár egyszerű felolvasandó szövegről, többszereplős kreatív gegről, vagy animáció szinkronról van szó, a karakterekhez kell megfelelő hangot találni! Egy jól megírt, profi szöveggel is elvérezhet a produkció, ha nem olyan hangot választunk, aki

  • el tudja játszani a szerepet
  • illik a hangja a kreatívban meghatározott karakterhez

Találd ki, milyen karakter(ek) szólal(nak) meg az anyagban! Ha nem te írod a szöveged, bízd ezt a döntést is olyan profira, aki ismeri, melyik hangból mit lehet kihozni!

5. Ki a jó hang a karakter(ek)hez? Kérj segítséget a stúdiótól!

A legfontosabb kérdés. Az utolsó pont,  amely a megfelelő hang(ok) kiválasztásához vezet. Egy tapasztalt stúdió kiterjedt kapcsolatokkal rendelkezik szinkronizáló színészekhez, narrátorokhoz. Az ilyen stúdiók tapasztalt munkatársai pontosan tudják, hogy melyik színész, narrátor alkalmas arra a feladatra, melyet a Te szöveged szab meg.

Hiába tetszik egy hang. Te nem tudod megállapítani, hogy az illető mire nem képes.

Hiába nem tetszik egy hang. Te nem tudod megállapítani, hogy az illető mi mindenre képes még azon kívül, amit Te tudsz róla.

Lehet, hogy kedvenc hangodnak éppen a Te szöveged nem áll jól. És az is lehet, hogy egy olyan hang tudja a Te szöveged egyik karakterét a legjobban megformálni, akinek a hangja neked nem is tetszik annyira.

Ne feledd a célodat! Önmagad akarod szórakoztatni a kedvenc hangoddal, vagy hatékony, a célcsoportodat megszólító produkciót vársz?

Legyen szó oktatófilmről, „how to”, vagy a termékedet, szolgáltatásodat bemutató YouTube videósorozatról, rádió reklámról, TV reklám szinkronról, vagy bármilyen anyagról, amelyhez hangot kell választanod, ha a fenti pontok segítségével, ebben a sorrendben tervezed meg az anyagot, akkor biztosan sikerül a legjobb hangot kiválasztanod. Azt a hangot, aki a feladatra a leginkább alkalmas, és a pénztárcádnak is megfelelő.

Reméljük, a fenti tippek segítenek a munkádban. Ha kérdésed merülne fel, profi szövegre, és segítségre van szükséged a hang kiválasztásában, keress minket bátran az alábbi űrlap segítségével! (Adataidat bizalmasan kezeljük, harmadik személy részére nem adjuk ki!)

Ezt érdemes megosztani!
Posted in Blog.