Miben segít és miben nem segít a hangminta?

"Meghallgattam egy csomó hangmintát de nem tudok dönteni" 

A fenti mondatot néhány ügyfelünktől hallottuk már, de az is előfordul - és ez a rosszabbik verzió -, hogy valaki tud dönteni, mégis rosszul választ. Miért? Legyen szó videó szinkronról, rádió és televízió reklámról, IVR hangmenüről vagy bármilyen hanganyagról, a jó szöveg mellett a másik legfontosabb összetevő a jó hang. A hang kiválasztásában segíthet a hangminta. De mire jó ez a kis támpont és mihez kevés?

MaRecord - Miben segít a hangminta

 

Először is tisztázzuk, hogy mi a hangminta! A hangminta a mi esetünkben egy rövid hangfelvétel, melyen a narrátor, szinkronszínész elmond valamilyen szöveget azért, hogy a hangja már azelőtt meghallgatható legyen, mielőtt behívnánk őt a stúdióba. A MaRecord adatbázisában szereplő összes hangnak van ilyen hangmintája. Képzeljük csak el, hangminták nélkül milyen nehézkes volna egy anyaghoz hangot választani! Ha pl. 10 hang közül akarunk egyet kiválasztani, akkor hangminta nélkül 9 embernek feleslegesen kellene castingra jönni a stúdióba, és csak közülük egy, a kiválasztott kapná meg a munkát. Bizonyos keretek alatt ez senkinek nem éri meg. És valljuk be: legtöbbször a bizonyos keretek alatt vagyunk. A hangminta megoldja ezt a problémát. Egyszer felvesszük, elmentjük, és amikor hangot választunk, csak a hangminta felvételek között kell szelektálni. Ilyen hangmintákat küldünk el ügyfeleinknek, amikor hagokat javasolunk nekik egy projecthez. Igen, mi javasolunk, de erről később...

Így szól pl. Széles Tamás hangmintája a MaRecordnál:


Miben segít a hangminta?

Abban, hogy megállapítsuk, milyen hangja van az illetőnek, és a hangminta szövegének szűk keretei között a beszélő beszédtechnikai készségéről is információt kapjunk. A jó hangminta szövegben el vannak rejtve azok a buktatók, amik kihozzák az esetleges apróbb beszédhibákat is (ha van, pl. a zöngés hangoknál), de hallgató belőle, hogy jó helyre kerültek-e a levegők, hangsúlyok. (A MaRecord hangminta szövegben pl. van egy óriási rejtett csapda, melybe belefutva könnyen szöveg értelmezési hibát követhetnek el a figyelmetlen hangok, de erről a csapadáról egy későbbi cikkünkben írunk.)

Tehát összefoglalva, a hangminta ezen tulajdonságok megismerésében segít: a hang jellege (tónus, kor), beszédtechnika, beszédhibák.

Miben nem segít a hangminta?

Bármilyen meglepő, ez a lista jóval hosszabb. Először is szeretnénk egy hatalmas tévhitet tisztába tenni. A hang fent említett tulajdonságainak, valamint a demo szöveg stílusnak, semmi köze egymáshoz. Az, hogy egy hangmintát szomorúan, tárgyilagos stílusban, lelkesen vagy nevetve mond el valaki, nem jelenti azt, hogy neki szomorú, tárgyilagos, lelkes vagy nevető hangja van! Ezek ugyanis nem a hang jellemzői, hanem az előadás stílusai. Nagyon gyakran futunk bele abba ügyfeleinkkel, hogy egy javasolt hangra azt mondják: “nem őt választjuk mert nekünk vidámabb hang kell, és ez a hang túl hivatalos”. Ilyenkor mindig el kell magyaráznunk, hogy nem maga a hang hivatalos, hanem a stílus, ahogy a demo szöveget az illető előadta. De mi tudjuk, hogy ez az illető más stílusokban is tud beszélni ezzel a hangjával. Képes rá, hiszen pl. szinkronszínész. 

Nincs ilyen: pörgős hang, figyelemfelkeltő hang, dühös hang, vicces hang, drámai hang, sejtelmes hang stb. Ezek nem a hangok tulajdonságai. Ezek a szöveg és az előadásmód stílusai, vagy azok következményei, pl. az elért hatás tekintetében. Ezek a stílusok felvételkor születnek meg, attól függően, hogy milyen instrukcióval látjuk el a hangot.

Nem tudjuk meg a hangmintából azt sem, hogy mely más stílusok állnak még jól az adott hangnak és melyek nem. Azt sem derül ki egy hangminta alapján, hogy a benne szereplő hang gyors vagy lassú narrátor-e. Ez nem a beszéd sebességére utal, hanem arra, hogy valaki mennyi bakival mond el egy hosszabb szöveget. Pl. egy 200 oldalas hangoskönyvnél a stúdióidő szempontjából nagyon nem mindegy, hogy két-három mondatonként javítani kell, vagy haladunk hiba nélkül, gördülékenyen. Nem árulja el a hangminta, hogy egy hang az adott projectben szerepelhet-e vagy nem (pl. egy versenytárssal kötött kizárólagos szerződés miatt), vagy azt, hogy az illető egyáltalán akar-e szerepelni a konkrét projectben (pl. vallási, politikai vagy egyéb nézetek, értékrendek alapján).

De akkor honnan lehet tudni, hogy egy projecthez kit érdemes választani?

Ezért vagyunk mi, a stúdió. Ha tudjuk, mi a feladat, akkor ismerve a hangok képességeit, eleve olyan hangokat javasolunk ügyfeleinknek, akik minden szempontból megfelelnek a konkrét projecthez. Az így, szakmai érvekkel javasolt hangok közül az ügyfél még mindig tud választani. Ha nem (de ez nagyon-nagyon ritka), akkor a választásban is segítünk. Ha a hangmintában nem szerepel az a stílus, ami a konkrét projecthez szükséges, ezért az ügyfél nehezen tudja elképzelni, hogyan szólal meg a javasolt hanggal a szöveg, akkor is kitartunk a javaslatunk mellett, hiszen ez a mi munkánk: ismerjük a hangok képességeit és korlátait, a felvétel során pedig megadjuk a hangnak azokat az instrukciókat, melyek segítségével pont olyan stílusban beszél majd, amilyenre szükség van.

Számos példát tudunk felhozni a félreértésre, de helyettesítsük most be a fentieket a reklámok esetén leggyakrabban elhangzó kérésbe, miszerint "válasszunk valami jó kis figyelemfelkeltő hangot".
Senki ne keressen figyelemfelkeltő hangot! Legyen koncepciónk! Először írjunk egy szöveget, ami megfelelő előadásmóddal felkelti azon célközönség figyelmét, akiket meg szeretnénk szólítani! Utána instruáljuk úgy a kiválasztott jó hangot, hogy a szöveg és az előadás együttesen felkeltse a figyelmet, elérjük vele a tervezett célt. Fordítva is működik: ha a szövegíró kollégánk szinte hallja, hogyan kel életre a szövege egy adott színész által. (És ez az a pont ami miatt jó, ha a szöveget is olyan kolléga írja, aki ismeri a hangokat.) Nem mellékes, hogy legyen érdekes a termék vagy szolgáltatás, amit hirdetünk. Ez így együtt egy rendszer, amitől pl. egy rádióreklám lehet figyelemfelkeltő.

Konklúzió: a hangminta arra való, hogy a brief ismeretében szakmai szempontok alapján a projecthez általunk javasolt hang(ok)ból egy kis mintát meg tudjuk mutatni az ügyfelünknek.

Megoldás: majd mi segítünk választani! 😉

 

Ezt érdemes megosztani!
Posted in Blog and tagged , , , , , , .