Otthonról dolgozó hangok – a házi hangalámondás előnyei és hátrányai


Ma már gyakorlatilag bárki számára elérhetők olyan technikai eszközök, melyekkel házi körülmények között is lehet hangot rögzíteni. Egyre több narráció, szinkron és egyéb hanganyag készül a hangok otthonában, vagy munkahelyén, pl. rádióban, nevezzük így: vegyes körülmények között. De mire jó ez a megoldás és mire nem? Mennyire függ a technikától a végeredmény? Összegyűjtöttünk a házi hangfelvételek előnyeit és hátrányait.

otthoni hangfelvételek

Nézzünk két végletet!

Régen ahhoz, hogy tökéletes minőségű hangfelvétel készüljön pl. egy rádió reklámhoz, minimum ezekre volt szükség:

  • stúdió, megfelelő akusztikával
  • stúdió mikrofon és rögzítéshez szükséges egyéb eszközök
  • hangmérnök
  • rendező
  • szinkronszínész(ek)

Ma viszont már ez is megtörténhet: a rádiós műsorvezető a laptopjára vagy okostelefonjára kötött mikrofonnal a nappalijában, vagy a munkahelyén fusizva „feldúrja” a reklámszöveget, aláhúz „valami zenét”, vagy elküldi a megrendelőnek nyersen és kész (a valami zene aláhúzása megér egy külön témakört). A nagyobb kérdés mindig az, hogy ki és miért veszi át az ilyen munkákat.

Ennél persze azért sokkal összetettebb ez a kérdéskör, a két véglet között sok minden előfordulhat. Nézzünk néhány érvet és ellenérvet! Gyakran jelentkeznek hozzánk hangok azzal, hogy otthon is tudnak felvételt készíteni. Hosszan sorolják az eszközeiket: hangkártya, felvevő szoftver, keverő típusa, mikrofon típusa.
Csakhogy ezekkel az információkkal semmit nem tudunk kezdeni. Ugyanis teljesen mindegy, hogy milyen hangkártyával és szoftverrel készül a felvétel, és az analóg mikrofon jel milyen keverőn van átfuttatva.
A mikrofon már fontosabb lehet, de az, ami bennünket elsősorban érdekel ilyenkor, ami mindennél fontosabb: hogy hol, milyen akusztikai körülmények között van elhelyezve a mikrofon, és mit tud produkálni a beszélő egyedül, rendezői segítség nélkül.

Az otthoni felvétel hátrányai

  • A szobában, irodában elhelyezett mikrofon felveszi a falakról visszaverődő utózengést, vagyis hallható lesz a szoba hangja, a felvétel visszhangos lesz, a visszhang utólag nem távolítható el.
  • Megfelelő technikai ismeretek és tapasztalatok hiányában, valamint a silány mikrofonhang korrigálása végett sokan túlszínezik a hangot, szoftveresen utólag kompresszálják a felvételt, ezekkel helyrehozhatatlan károkat okozva benne. A rádióstúdiókban nem erre a célra gyártott mikrofonokkal, nem a célnak megfelelő processzorbeállításokkal készülnek agyonkompresszált, zajos felvételek. Sokan hiszik azt, hogy a kiemelt mély hangokkal minden megoldódik, hiszen de jó mély hangja van az illetőnek. Ez nagyon nagy tévhit. Sajnos sokszor alapvetően hiányzik a technikai tudás, ami a profi hangfelvételek készítéséhez szükséges. A hangmérnöki teendők ugyanis nem az utómunkánál kezdődnek, hanem a stúdió berendezésénél, a felvétel előkészületeinél. Azután végig kísérik a folyamatot az átadásig. Az otthoni felvételek esetében az ilyen irányú szakértelem hiányában rettentő nagy az utólag korrigálhatatlan hibák lehetősége.
  • Még a legprofibb szinkronszínészeknek is szükségük van instrukciókra, rendezőre. Gyakran a legapróbb hangsúlyok, levegővételek is számítanak, a hangoknak a rendező sokszor „előmond” egy-egy szófordulatot, mondatrészt, hiszen úgy sokkal könnyebb közvetlenül átadni, mit szeretne visszahallani.
    Az otthoni felvételeknél nincs közvetlen instrukció, ezek hiányában pedig soha nem lesz olyan a felvétel, mint amit egy közvetlen személyes jelenléttel ki lehetett volna belőle hozni. Ma már lehetőség van Skype és egyéb kommunikációs csatornák használatával távolról instruálni, de sokan nincsenek még erre berendezkedve, és a személyes jelenlét előnyeit, pl. kézmozdulatokat, biccentéseket, összenézéseket, vagyis a szemkontaktust még ezekkel is nehéz pótolni.
    Gyakorlatilag egy otthon, egyedül dolgozó hang kontroll nélkül tud hibákat ejteni a szövegben.
  • Kizárt az ügyfél személyes jelenléte is. Akár direkt ügyfél, akár ügynökség a megbízó, a komolyabb projecteknél gyakran a megrendelő ott szeretne lenni a felvételen. Ez sok esetben - még ha ettől nem is ujjonganak örömükben a hangok – nagy problémákat előzhet meg, hiszen az ügyfél helyszíni személyes jóváhagyásánál nincs nagyobb biztosíték arra, hogy nem kell utólag egy máshogy hangsúlyozott szó, vagy egy nem pontosan ejtett idegen név miatt új felvételt szervezni.
  • Nincs garancia a hosszútávon is azonos hangzásra, minőségre. Egy stúdió - jó esetben - tudja garantálni, hogy egy évekig tartó sorozatos projectben (például egy időnként frissülő telefonközpont hangmenüben) ugyanazt a hangot ugyanolyan körülmények, azonos technikai feltételek és beállítások mellett rögzíti éveken keresztül. A felvételeket otthon készítők esetében erre a technikai állandóságra, biztonságra nagyon kicsi az esély, tapasztalataink szerint a legtöbb otthonról dolgozó hang nem is foglalkozik ilyesmivel.

Az otthoni felvétel előnyei

  • Apróbb projecteknél, rövid, egyszeri anyagoknál rengeteg időt lehet spórolni azzal, hogy a hang nem megy el a stúdióba, a földrajzi távolság ilyen fajta leküzdése lehetővé teszi a rövid határidők vállalását.
  • Gyors javítási lehetőség – már amennyiben a hang megvárja a visszajelzést otthonában.

Sajnos több előnyt nem tudunk felsorolni.

Mikor érdemes mégis kihasználni ezt a lehetőséget?

Mi is használjuk a távmunka e formáját, de csak az alábbi feltételekkel:

  • nagyon rövid, egyszeri, sürgős, zenei aláfestést igénylő projecteknél, olyan anyagokhoz, melyek nem kerülnek nyilvánosságra, nem igényelnek broadcast, vagyis tv-s, rádió-s, internetes publikálás minőséget. (Igen, szerintünk az interneten publikált anyagoknak, pl. video szinkronoknak is broadcast minőségben kell szólniuk)

...vagy, ha:

  • a hang profi stúdió mikrofont használ, elfogadható akusztikai körülmények között
  • a hang nagy rutinnal rendelkezik (pl. gyakorlott szinkronszínész, narrátor), érti és alkalmazza az írott formában adott instrukciókat
  • az otthoni felvétel csak egy lehetséges könnyítés, nem pedig kizárólagos lehetőség, vagyis ha gond van vele, akkor a hang hajlandó és képes elfáradni a stúdióba, újra felmondani az anyagot. Azt gondoljuk, ha megvan a munka iránti megfelelő alázat, ez utóbbi nem is kérdés

Összegezve tehát, az otthoni hangalámondás egy lehetséges munkavégzési forma. A világ legnagyobb movie voice ikonjai is dolgoznak otthonukból, de csak nagyon komoly technikai és szakmai feltételek együttes teljesülése mellett, melyeket a stúdió vagy megrendelő előre tisztáz az otthon dolgozó hangokkal, figyelembe véve azt is, milyen célból, milyen felhasználásra készül az anyag. De még ilyen feltételek mellett is elengedhetetlen, hogy a folyamat második felében a profi utómunkálatokat a stúdió szakembere végezze el.

Az otthoni mini stúdió kiépítése előtt mindenképp mérlegelni kell, hogy vajon megéri-e százezreket, milliókat beruházni. Lesz-e annyi otthon végezhető munka, hogy megtérüljön a befektetés?
Azt gondoljuk a kezdőknek semmiképp sem szabad stúdióépítéssel kezdeni. Először érdemes tanulni, gyakorolni, rutint szerezni szinkronban, és annak, hogy valaki ott nem jut tovább a tömegezésnél, oka van. A profik viszont a nagyobb szinkron munkáik mellett, könnyebben tudják optimalizálni idejüket a kisebb munkák otthoni felvételével, amennyiben annak minősége megfelel az elvárásoknak.

Azok a hangok, akik kizárólag otthoni felvétellel, silány körülmények között vállalnak hangalámondást, nem fordítanak energiát a fejlődésre, nem hajlandók elmenni stúdiókba, kilépni a komfortzónájukból, rendkívül leszűkíthetik a produktumaik felhasználási lehetőségeit, a minőséget váró megrendelők előtt. Már amennyiben a megrendelőnek fontos a minőség.

 

Náluk már hangoskodunk:

Ezt érdemes megosztani!
Posted in Blog and tagged , , , .